zondag 18 januari 2009

Halsbandparkiet


Wat moet je anders doen op een druilerige zondagmiddag dan tv kijken? En opeens zag ik vanuit mijn ooghoek iets bewegen. Wat was dat nou? Ik bleef nog een tijdje naar buiten staren om te zien wat het nu geweest was. Mijn geduld werd uiteindelijk beloond, want daar zat opeens een kleine papegaai op een tak bij de buurvrouw in de tuin. Ik heb mijn fototoestel, dat vanaf 1 januari constant klaar ligt, gepakt. Heel langzaam de lamellen opzij geschoven en toen de tuindeur heel voorzichtig op een kier gezet. Snel drukte ik op mijn knop en heb hem kunnen vangen. Het is een halsbandparkiet. Ze schijnen ooit in het Vondelpark in Amsterdam in grote getalen verschenen en zijn in de loop van de jaren uitgezwermd over heel de stad. Bizar dat een tropische vogel hier, in het toch relatief koude Nederland, kan overleven.

1 opmerking:

  1. Dat is je mooi gelukt. In Geuzenveld schijnen er heel veel te zitten. Velen die daar wonen hebben last van het gekrijs van die parkieten.
    Gr. Ellen

    BeantwoordenVerwijderen